تبلیغات
دكترسیدمحسن اصغری نكاح، استادیاردانشگاه فردوسی مشهد، - چالش‌های آموزش و پرورش تیزهوشان

در همایش تاملی بر آموزش تیزهوشان عنوان شد: پرورش شخصیت چالش اصلی آموزش و پرورش است به جای افزایش پژوهش سرا، مدارس سمپاد افزایش می‌یابد

خبرگزاری دانشجویان ایران – مشهد سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چالش‌های مختلفی در آموزش و پرورش تیزهوشان مطرح است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن اصغری نكاح در همایش "تاملی بر آموزش تیزهوشان در ایران" خاطرنشان كرد: رویكردهای آموزشی، مفهوم شناسی، تشخیص و آزمون‌گری، سیطر‌ه‌ برنامه‌های غیر رسمی، نیروی انسانی، مسائل تربیتی و فرهنگی از چالش‌های آموزش و پرورش تیزهوشان است.
وی ادامه داد: آموزش یك فرآیند چند بعدی و محصول نهایی آموزش نیز چند بعدی است؛ در گذشته تیزهوش كسی بود كه بهره هوشی فرد بالای 120 باشد، اما بعد از آن فردی تیزهوش است كه دارای استعدادهای دیگری از جمله خلاقیت وغیره باشد، در حالی كه فرد تیزهوش نیز نیازمند تدابیر آموزش ویژه و تربیت شخصی است.
دكتر اصغری نكاح در خصوص چالش اصلی آموزش و پروش تیزهوشان ابراز كزد: پرورش شخصیت، چالش اصلی آموزش و پرورش تیزهوشان است، امروزه تعریف تیزهوش و شناساندن آن تغییر كرده است. در گذشته تیزهوشی معادل هوش بالا و خصیصه‌های مربوط به هوش ثابت و غیرقابل تغییر بود و پیش پرده مدارس تیزهوشان هم همین دیدگاه تلقی می‌شده، اما در دیدگاه جدید تیزهوشی یك فرآیند رشدی و چند بعدی است.
وی خاطرنشان كرد: در كشور ایران شناسایی، متمركز بر آزمون است؛ اما متاسفانه در این آزمون‌ها برخی افراد شناسایی نمی‌شوند. در رویكرد جدید به بافت و فرهنگ نیز اهمیت داده می‌شود و خانواده در سطوح مختلف شناسایی و آموزش داده می‌شود، رویكرد جدید زمینه محور است و به تنوع هوش اهمیت می‌دهد و مفهوم جدیدی از هوش و تیزهوشی ارائه كرده است و .....

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد اظهار كرد: انتخاب افراد با آزمون‌ها، خانواده‌ها را در جهت خاصی قرار داده است؛ خانواده‌ها سعی می‌كنند فرزندان خود را به صورت همه جانبه پرورش دهند، اما اگر آموزش تیزهوش را معادل آمدن به مدرسه تیزهوشان بدانیم، این امر سبب می‌شود خانواده‌ها برای آمدن به مدارس تیزهوشان رقابت كنند و تب قبولی در تیزهوشان رایج شود.
این مشاور و روانشناس كودكان استثنایی در خصوص آسیب‌های تیزهوشان تصریح كرد: برخی از مدارس برای بالا بردن تعداد قبولی شان در تیزهوشان، علاوه بر بالا بردن هزینه والدین، برنامه‌های حاشیه‌ای را وارد و كتاب‌های درسی را به حاشیه می‌برند و در یك پروسه زمانی كوتاه تدریس می‌كنند و به جای پرداختن به مسائل تربیتی، كتاب‌های كمك درسی را كار می‌كنند كه بچه‌ها برای شركت در تیزهوشان تست بزنند در حالی كه این مساله باعث می‌شود شخصیت كودك شناخته نشود و بچه‌ها به جای یاد گرفتن با هم زیستن، مهارت‌های زندگی، كاوش و جستجو كردن، به سراغ تست زنی صرف بروند.
استادیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: رویكرد فعلی تعلیم و تربیت كیفی است، البته در آموزش تیزهوشان و قبل از آن كمی‌نگر، استرس‌زا و فردنگر است و البته ذات برنامه‌های فشرده استرس‌زا بودن است. تست زدن باعث خلاقیت كشی است به این دلیل كه خلاقیت با تفكر واگرا پیوند خورده است؛ اگر فرد تیزهوش نباشد و با تست زنی وارد مدارس تیزهوشان شود، دچار آسیب‌های بهداشت روانی و انزجار از تحصیل می‌شود و در موارد بسیار اندكی به بیماری‌های روانی دچار می‌شود.
دكتر اصغری نكاح در خصوص راهكارهای كلان برای آموزش تیزهوشان نیز گفت: رویكرد در جوامع علمی، پرورش استعداد در جریان آموزش عمومی، تغییر سبك شناسایی تیزهوشان و تغییر رویكرد آموزشی افراد با استعداد است و راهكار بعدی اطلاع‌رسانی عمومی است كه متاسفانه در اطلاع‌رسانی عمومی هم موفق نیستند و تیزهوشان یكی از بسته‌ترین محیط‌ها در زمینه پژوهش هستند. انتهای پیام شنبه|ا|10|ا|دی|ا|1390



طبقه بندی: روانشناسی و آموزش كودكان دارای نیازهای ویژه( آموزش وپژه)،
برچسب ها: تیرهوشان، دانش آموزان سرآمد، مدارس سمپاد، پژوهش سرا، آموزش ویژه،
دنبالک ها: سایت خبری واضح، خبرگزاری ایسنا،

.: Weblog Themes By VatanSkin :.