تبلیغات
دكترسیدمحسن اصغری نكاح، استادیاردانشگاه فردوسی مشهد، - چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد پیرامون مقایسه مداخله زبان شناختی بازی محور و مداخله چند حسی فرنالد

بررسی اثربخشی مداخله زبان شناختی بازی محور و مداخله چند حسی فرنالد در بهبود اختلال خواندن

استادراهنما و سوپروایزر درمان: دکتر اصغری نکاح 

 استاد مشاور: دکتر امین یزدی 

پژوهشگر و بازی درمانگر:

 نرگس برگیان كارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

دانشگاه فردوسی مشهد دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی

چکیده:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله زبان شناختی بازی محور و مداخله به روش چندحسی فرنالد بربهبود توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 6 تا 12 سال نارساخوان مراجعه کننده به مرکز ناتوانی های ویژه یادگیری در سال تحصیلی 93-94 در شهر مشهد تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان بودند که به صورت در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به صورت تصادفی جایگذاری شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تشخیص خواندن شیرازی و نیلی پور استفاده شد. گروه مداخله زبان شناختی بازی محور و گروه مداخله چند حسی فرنالد در 12 جلسه 45 دقیقه انفرادی شرکت داده شدند. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که مداخله زبان شناختی بازی محور نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود صحت خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثربخش بوده ولی این مداخله بر سرعت خواندن دانش آموزان تاثیر معناداری نداشته است. همچنین یافته های این پژوهش نشان می دهد مداخله به روش چندحسی فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود صحت خواندن دانش آموزان نارساخوان اثربخش بوده است اما در بهبود درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان تاثیر معناداری نداشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس بهبود معناداری را در توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان در گروه مداخله زبان شناختی بازی محور نسبت به گروه چند حسی فرنالد نشان می دهد. با توجه به یافته های پژوهش این نتیجه گیری تأیید می شود که از مداخله زبان شناختی بازی محور به عنوان یکی از مداخلات درمانی برای بهبود توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان قابل استفاده است.کلید واژه ها: ناتوانی های ویژه یادگیری، نارساخوان، بازی های زبان شناختی، چندحسی فرنالد،درک مطلب، صحت خواندن، سرعت خواندن.




طبقه بندی: اخبار و گزارش ها، پایان نامه ها،
برچسب ها: پایان نامه کارشناسی ارشد، اختلال خواندن، بازی های زبان شناختی، روش چند حسی فرنالد، بازی درمانی، دانشگاه فردوسی مشهد، چکیده پایان نامه،

.: Weblog Themes By VatanSkin :.